Projektový výukový den + tematický výlet Karlštejn a Český kras (26. – 27. 6. 2023)
Naše skupina v rámci tematických výletů naplánovala návštěvu hradu Karlštejn a nedalekých Koněpruských jeskyní.
Den před odjezdem (26. 6. 2023) byl pro děti připraven projektový den, jehož cílem bylo seznámit děti s danou historickou památkou a přírodním útvarem.
Děti byly rozděleny do třech skupin. Během prvních tří vyučovacích hodin se vystřídaly na jednotlivých stanovištích – literárně historické, zeměpisně přírodovědné a INFO RALLYE TOUR a postupně plnily jednotlivé úkoly.
V rámci zeměpisně přírodovědného semináře k tématu Český kras si žáci zopakovali i se mnohé dozvěděli o krasových jevech.
Děti si nejdříve vylosovaly náhodně otázku a poté je čekalo zhlédnutí filmu na toto téma a v něm měly nalézt odpověď na svou otázku. Po projekci následovala diskuze se správnými odpověďmi. Debatovaly o tom, jak dlouho roste takový krápník. V další části semináře pro ně paní učitelka Markéta Johnová namalovala obří jeskyni a děti měly za úkol nakreslit netopýra a nalepit jej na kterékoliv místo do jeskyně. Vzniklo tak krásné společné dílo všech zúčastněných žáků. Během semináře mohli žáci spatřit i ukázky přírodnin – vápenec, krápník či kostru netopýra. Za vypracování všech úkolů čekala žáky sladká odměna v podobě bonbónů. (seminář – M. Johnová)
Během literárně dějepisného semináře se žáci mohli dozvědět spoustu informací o Karlštejnu samotném, jeho zakladateli KARLU IV. i o významné literární památce Vita Caroli (Karlův životopis). Vše začalo Mind Mappingem s tématem Karel IV., kdy žáci měli zavzpomínat, co všechno vědí o této významné historické osobnosti. Poté zhlédli dvě zajímavá krátká videa k tématu a čekal na ně hravý pracovní list, kde měli zakroužkovat všechna slova související s pojmem Karel IV. a ze zbylých písmen jim mělo vyjít nějaké slovo. V další časti pracovního listu měli žáci doplnit správné názvy historických staveb, které nechal Karel IV. postavit, a název stavby spojit s obrázkem.
Posledním bodem literárně dějepisného semináře byl pracovní list s ukázkou Karlova životopisu (Vita Caroli). Žáci si měli ukázku přečíst a pod ní reagovat na dané otázky formou textové analýzy. (seminář H. Mazalová)
V poslední části si děti vyzkoušely novinářskou profesi a pokládaly náhodným kolemjdoucím otázky týkající se nejznámějších českých hradů, včetně Karlštejna. Celkem se jim podařilo získat odpovědi od 93 respondentů.
A výsledek? Docela překvapující. Jako nejznámější hrad byl v odpovědích Karlštejn, na 2. místě se umístil v našem průzkumu Pražský hrad a jako často zmiňované hrady respondenti uváděli Křivoklát, Kost, Bezděz. Na otázku „Navštívili jste někdy Karlštejn?“ dotazovaní odpovídali ANO (56x), NE (37x). Převážná část dotazovaných navštívila Karlštejn s rodinou či přáteli. Na otázku „Když se řekne Karlštejn, co vás napadne jako první?“ – Otec vlasti, Karel IV., hrad, korunovační klenoty, muzikál, pohádka, studna, píseň „Lásko má, já stůňu“. Na poslední otázku, zda dotazovaní někdy viděli veselohru „Noc na Karlštejně“ s Vlastimilem Brodským. 70 respondentů tuto veselohru zhlédlo a 23 dotazovaných nikoliv. (seminář J. Horčičková)
Po stránce teoretické byli všichni žáci připraveni a obeznámeni s historickými, zeměpisnými, přírodovědnými i literárními zajímavostmi a památkami. Výlet tedy mohl začít. HURÁ NA KARLŠTEJN!
V úterý 27. 6. 2023 byl odjezd autobusu od ZŠ naplánován na 6.30 hod. Všichni byli naprosto přesní. Cesta nám utekla a najednou se před námi objevila cedule s nápisem KARLŠTEJN. Byli jsme na místě. Děti měly před samotnou prohlídkou osobní volno, které mohly využít k nákupům suvenýrů či nějakých dobrot. Poté nás čekal výšlap na nádvoří hradu. Zakoupili jsme vstupenku a u hradních vrat nás čekala paní průvodkyně. Prohlídka byla opravdu velmi zajímavá a poutavě žákům zprostředkovaná. Děti se dozvěděly nebo spíše si zopakovaly to, co už předchozí den slyšely na seminářích. Udělalo se pár fotek a rychle za další přírodní památkou – směr KONĚPRUSKÉ JESKYNĚ.
Zde nás čekala také hodinová prohlídka. Děti obdivovaly přírodní útvary a krásy krasového uspořádání. Připomněly si pojmy stalagmit, stalaktit a stalagnát. Dokázaly je i paní průvodkyni vysvětlit. VELKÁ POCHVALA. Měli jsme možnost spatřit několikrát i samotné netopýry. Pro děti velký zážitek.
No a nebyl by to správný výlet, kdybychom se nezastavili na občerstvení v McDonald´s na okraji Prahy (na Zličíně). Po upřesnění odjezdu našeho autobusu z této zastávky se najednou všechny děti rozutekly takovou rychlostí k „Mekáči“, že jsme se všichni nestačili divit. Než jsme se s kolegyněmi dostaly dovnitř, někteří už měli objednáno, zaplaceno a čekali na svůj gastronomický zážitek. Po hodinové pauze před námi bylo ještě 90 km domů. Krásně unaveni, dobře najedeni a plni spousty zážitků, dojmů a informací jsme se vrátili kolem 18. 30 hod. do Golčova Jeníkova.
Myslím, že mohu mluvit i za své dvě kolegyně, paní učitelku Jitku Horčičkovou a paní učitelku Markétu Johnovou, a pochválit všech 45 dětí, které s námi tento výlet absolvovaly, za jejich aktivitu, připravenost a spolupráci v předchozím dni na semináři a za bezproblémové chování a pohodovou atmosféru na výletě.
Samozřejmě chceme poděkovat i panu řidiči, Pavlu Skálovi, který nás bezpečně dopravil na všechna námi stanovená místa. Děkujeme!
Mgr. Hana Mazalová
Mgr. Markéta Johnová
Mgr. Jitka Horčičková